کد مطلب:224214 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:155

مهمترین اشیاء موزه ی آستان قدس
در میان اشیاء بی شماری كه در موزه بر حسب قدمت چیده شده است بلا شك سنگاب بزرگی كه در وسط تالار اول روی پایه ی مرمری در مدخل در ورودی موزه قرار گرفته به شرحی كه ذیلا گفته می شود دارای اهمیت زیادتری سنگ آب مزبور سابقا در اطاق كوچكی كه در زیر جایگاه مخصوص زیارت نامه خوان ها واقع است گذاشته شده بود. مرحوم دكتر بهرامی رنگ و روغن این سنگ آب را پاك كرد و برای مرمت نوشته ی تاریخی آن نهایت مراقبت و مهارت را به كار برد به طوری كه هیچ نقش و خطی از آن محو نشده تغییری درآن پیدا نگردید. این سنگآب به نام سلطان محمد خوارزم شاه و وزیرش نظام الملك در سال 597 ساخته شده و سازندگان چنان كه از امضاء مكرر آن ها بر می آید پسران مسعود نقاش بوده اند كه در طرح و نوشته و نقش آن شركت داشته اند و اگر در نظر آوریم كه از عصر اسلامی مدارك تاریخی ما در مورد تاریخ نقاشی بسیار كم و محدود است می توان پی به اهمیت این سنگآب برد.

ظاهرا این سنگآب تنها اثری است كه از اولین سال سلطنت خوارزم شاه باقی مانده و همچنین نام نظام الملك وزیرش بر روی آن دیده می شود و به طوری كه در تاریخ مسطور است پدر این وزیر در خراسان به خیرات و مبرات اشتهار داشته و ساختمانی به او نسبت می دهند [1] .


[1] دومين محل كه در خراسان به نام سلطان قيد شده روي كاشي هائي است كه در نزديكي درب طلا ديده مي شود. تاريخ اين كاشي ها 612 و نام سنجر در آن مشهود است. عده اي اين اشتباه را كرده اند به تصور اين كه اين اثر از سلطان سنجر سلجوقي است و حال آن كه بايد دانست سنجر لقب سلطان محمد خوارزمشاه بوده است كه در قبال فتح تركستان اين عنوان را به او داده اند.